سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

افزایش ۴۰ درصدی مرگ های کرونایی در کشور

BA.2.75 جدیدترین زیر شاخه‌ امیکرون‌ ‌در 10 کشور شناسایی شده است

زیرشاخه‌های مرگبار امیکرون | مهار پیک هفتم با تزریق دوز یادآور

آمارهای ابتلا و مرگ ناشی از کرونا دوباره افزایشی شده است و کارشناسان نسبت به بحرانی شدن شرایط در پیک هفتم کرونا هشدار می‌دهند.این درحالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته و میزان استقبال از تزریق دوز یادآور واکسن کرونا نیز دلگرم کننده نیست.
آمارهای ابتلا و مرگ ناشی از کرونا دوباره افزایشی شده است و کارشناسان نسبت به بحرانی شدن شرایط در پیک هفتم کرونا هشدار می‌دهند.این درحالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته و میزان استقبال از تزریق دوز یادآور واکسن کرونا نیز دلگرم کننده نیست.
کد خبر: ۱۳۷۳۲۴۹
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، پیک هفتم کرونا در کشورمان شروع شده و افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی آنقدر قابل توجه است که برخی از کارشناسان نسبت به احتمال شکل گیری موج  گسترده بیماری در کشور‌ هشدار می‌دهند. چراکه ‌زیر سویه BA.5 امیکرون قدرت بیماری‌زایی و سرایت بسیار بالایی دارد. این درحالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز در کشور ‌کاهش پیدا کرده است و کم نیستند شهروندانی که توجهی به تلقیح دوز یادآور واکسن کرونا ندارند.

‌دکتر علی‌رضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری به جام‌ جم آنلاین می‌گوید:‌ با توجه به افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی و تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی و قرمز می‌توان گفت در ابتدای پیک هفتم کرونا قرار داریم.

او درباره میزان خسارتی که ممکن است این پیک به کشور تحمیل کند، عنوان می‌کند:‌ میزان خسارت پیک هفتم در کشور بستگی به عملکرد ما در سیستم بهداشتی دارد به عبارت دیگر مدیران باید تصمیم‌های مناسبی بگیرند و  شهروندان نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت ‌و برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند.

BA.2.75 جهان را فتح می‌کند؟

با توجه به تجربه شش پیک گذشته کرونا در کشورمان باید گفت اگر مدیران حوزه سلامت به موقع برای کنترل پیک شکل  گرفته اقدام نکنند شرایط به زودی بحرانی خواهد شد، چراکه زمان قابل توجهی از تلقیح دوز اول و دوم واکسن کرونا از سوی شهروندان می‌گذرد و با توجه به اینکه استقبال از تزریق دوز سوم نیز مناسب نبوده، میزان سطح ایمنی افراد دربرابر کووید-19 کاهش یافته است.

این درحالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند که جهش‌های ویروس سبب افزایش قدرت انتقال و بیماری‌زایی آن شده است. برای نمونه به گفته دکتر ناجی ضریب R ویروس ووهان حدود سه بود. اما این ضریب برایBA.4 و BA.5 حدود ‌‌ 18.6برآورد می‌شود.

نگران کننده‌تر اینکه زیرشاخه‌های جدیدی از امیکرون در حال فراگیری است، زیرشاخه‌هایی که قدرت سرایت و بیماری زایی آنها از BA.5 که اکنون در کشورفراگیر شده ‌ نیز بیشتر است.

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری از شیوع زیرشاخه‌ جدید امیکرون در  جهان خبر می‌دهد و می‌‌افزاید: زیر شاخه BA.2.75 که به تازگی در هند شناسایی شده ‌ نیز در حال فراگیری است و تاکنون در بیش از 10 کشور جهان شناسایی شده است.

به گفته او پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که ‌در اثر شیوع این زیرشاخه امیکرون موج‌های شدیدی از بیماری شکل بگیرد، زیرا قدرت سرایت و بیماری زایی آن از BA.5 بیشتر است.‌

‌پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرید

 کارشناسان هشدار می‌دهند که قدرت بیماری زایی و انتقال ویروس چند برابر شده است. به همین دلیل اگر پروتکل‌های بهداشتی در کشور جدی  گرفته نشود ‌و شهروندان تمایلی برای تلقیح دوز یادآور نداشته باشند، پیک هفتم کرونا در کشور خسارت زیادی در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری  با اشاره به اینکه زمان زیادی از تزریق دوزهای اول و دوم واکسن می‌گذرد، می‌ گوید: استقبال از دوز سوم نیز مناسب نبوده ‌و آمار تزریق واکسن در کودکان و نوجوانان نیز قابل توجه نیست به همین دلیل شرایط برای شیوع کرونا فراهم است.

 او درباره میزان تاثیر واکسن‌‌ها دربرابر زیر شاخه‌های جدید امیکرون نیز عنوان می‌کند: برخی به اشتباه به شهروندان می‌گویند واکسن‌های موجود تاثیری در برابر ویروس ندارند. اما این تصور اشتباه است، چون واکسن سبب می‌شود شهروندان حالت خفیف‌تری از بیماری را تجربه کنند و آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نیز کاهش پیدا کند.

حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا نیز به افزایش قدرت بیماری‌زایی و انتقال زیرشاخه‌های امیکرون اشاره می‌کند و می‌افزاید‌: ‌در سویه‌های قبلی هر بیمار می‌توانست ده نفر دیگر را بیمار کند. این درحالی است که اکنون یک بیمار مبتلا به کرونا می‌تواند 18 نفر را نیز بیمار کند.

او درباره زمان تزریق دوز یادآور نیزعنوان می‌کند: ملاک برای تزریق دوز یادآور گذشت شش ماه از تزریق آخرین دوز دریافتی از سوی شهروندان است‌.

واکسن مناسب دوز یادآور

‌برخی شهروندان تصور می‌کنند برای تزریق دوز یادآور حتما باید از ‌ واکسن‌هایی که‌ ماهیت پروتئینی دارند استفاده کنند. این درحالی است که وزارت بهداشت ودرمان کشور در این خصوص اعلام کرده است: از همه واکسن‌هایی که در مراکز واکسیناسیون کشور دراختیار شهروندان قرار می‌گیرد، می‌توان به عنوان دوز یادآور استفاده کرد، چراکه تزریق دوز یادآور از هر نوع واکسنی مهم‌تر از دریافت‌ نوع خاصی از واکسن است‌.

وزارت بهداشت و درمان درباره شرایط سنی تزریق دوز چهارم  نیزاعلام کرده است: توصیه می‌شود همه افرادی که  بالای ۱۸ سال دارند و شش ماه از زمان تزریق ‌ دوز سوم واکسن آنها گذشته است‌‌، برای دریافت دوز چهارم اقدام کنند.

وزارت بهداشت و درمان همچنین درباره‌ گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال  نیز اعلام کرده‌ است: اگر این افراد‌ دچار بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند یا بیماری‌های زمینه‌ای شدید  دارند  نیز در صورت گذشت شش ما از زمان تزریق آخرین دوز واکسن می‌توانند برای تزریق دوز یادآور اقدا کنند.

براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان کودکان زیر 12 سال نیازی به تزریق دوز یادآور واکسن ندارند.‌

حمید سوری، ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مدتی پیش درباره واکسن مناسب برای تزریق دوز یادآور گفته بود؛ مناسب‌ترین واکسن در دسترس‌ترین آنها است به همین دلیل شهروندان می‌توانند از واکسن‌هایی که در مراکز واکسیناسیون کشور وجود دارد استفاده ‌کنند و ایمنی خود را در برابر کرونا افزایش دهند‌.

مساله دیگری که باید مورد توجه مدیران حوزه سلامت قرار گیرد این است که آنها به درستی از شش پیک گذشته کرونا در کشورمان درس نگرفته‌اند، چون اگر غیر از این بود با نتیجه گیری اشتباه و ارسال پیام‌های غلط زمینه را برای شکل گیری پیک هفتم کرونا فراهم نمی‌کردند. برای نمونه ‌برخی مدیران و مسوولان تا مدتی پیش شرایط کشورمان را با دیگر کشورها مقایسه می‌کردند و می‌گفتند کرونا تمام شده است. این درحالی ‌است که کشورهای مختلف همیشه در مراحل متفاوتی از اپیدمی قرار دارند.

 افزون براین ‌ کنترل شرایط و موج هفتم کرونا به نحوه رفتار شهروندان و مدیران بستگی دارد، زیرا اگر تصمیم‌های مناسبی برای محدود سازی گرفته شود و شهروندان نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت ‌ وبرای تزریق دوز یادآور اقدام کنند، بهتر می‌توان بیماری را کنترل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها